Tips för att stärka upp baksida axlar

För att följa upp detta inlägg(länk). Så inte nog med att det är super viktigt med en stark rygg, att regelbundet träna våra olika roddövningar för att komma åt muskulaturen emellan skulderbladen så är det även super viktigt att träna upp och hitta aktivering i muskulaturen baksida axlar. Detta för en bra hållning och orka sin vardag med kontor, frisörjobb eller studier exempelvis.

Här kommer mina absoluta favoritövningar för att träna baksida axlar:

  • Övningen på bilderna ovan.

För behandling eller hjälp med träning eller träningsupplägg kontakta mig på: miranda@kallhage.se eller 0763748209.

Hur ska man träna med knäartros?

Det här inlägget handlar om att ge en liten inblick i artros generellt men främst ett steg i att kunna hantera sin knä artros.

Bakgrund: Artros är en kronisk sjukdom som handlar om nedbrytning av ledbrosk, det blir en förslitning i leden. De större bärande lederna så som knäled och höftled är ofta drabbade men man kan få artros i alla leder där det finns brosk. Sjukdomen är vanlig och blir desto vanligare med stigande ålder. Det är även tre gånger vanligare hos kvinnor än hos män. Riskfaktorer för att utveckla artros är hög ålder, ärftlighet, övervikt, tidigare skada (korsbandsskada innebär ökad risk), muskelsvaghet samt extrem belastning på lederna vid tex elitidrott. Normal idrottsutövning utgör däremot inte någon risk utan är tvärtom bra för lederna!

Fokus knäled.

Symptom och diagnos: Diagnosen ställs på symptom och undersökning. Belastningsrelaterad smärta är det vanligaste debutsymptomet vid knäledsartros, och till en början ses igångsättningssmärta eller smärta efter en stunds sittande.

Rehabilitering: Det finns i dagsläget ingen bot för artros, men det finns flera sätt att lindra besvären. Tidigare har man fokuserat på att försöka symptom lindra med läkemedel samt operation. Numera däremot består grundbehandlingen av träning, information och eventuell viktreducering vid behov. Detta beror på att man sett att effekten av ovanstående är lika god som effekten av smärtstillande läkemedel men utan biverkningar, dessutom når vi så klart en rad andra positiva hälsoeffekter på köpet!! Träning minskar smärta, förbättrar funktion. Att gå runt med smärta är otroligt energikrävande därav och ökar på så sätt även livskvalitet vid artros.

Träning ska dock inte förväxlas med all typ av fysisk aktivitet, utan träningen innebär en genomtänkt succesiv belastningsplan utav leden. Därmed kan det vara en god idé att ta kontakt med en utbildad inom ämnet för att få hjälp med detta. Det krävs ofta 6-8 veckor av träning för att en definitiv förbättring ska ske. När styrkan går upp, kommer smärtan gå ner. Det är även viktigt att bibehålla rörligheten för att undvika exempelvis eventuell sträckdefekt, som kan påverka gångmönstret alternativt överbelastning på annat håll i kroppen.

Vill du har mer hjälp med diagnostisering, behandling och rehabilitering så är du varmt välkommen att höra av dig till mig för tidsbokning på: 0763748209 eller miranda@kallhage.se

Här kommer ett par träningsövningar som tips att använda sig utav för att stärka upp och minska smärta för artros i knä. Och för mer hjälp, varmt välkommen att kontakta mig.

Se mer om behandling och bokning här(länk).